Environmental Sensitivity in Children: Development of the Highly Sensitive Child Scale and Identification of Sensitivity Groups

hspforeningen-artikel-gode-raad-til-skolestart-w25
En lang række undersøgelser dokumenterer, at børn er forskellige i den grad, de er formet af deres udviklingsmæssige kontekst, hvor nogle er mere miljøfølsomme indflydelse end andre.
Flere teorier tyder på, at miljøfølsomhed er et fælles træk, der forudsiger responsen på negative såvel som positive eksponeringer. Den meste forskning til dato var dog baseret på mere eller mindre proksimale markører for miljøfølsomhed.
I denne artikel introducerer vi et nyt spørgeskema – den Highly Sensitive Child (HSC) skala – som et lovende selvrapporteringsmål for miljøfølsomhed. Efter at have beskrevet udviklingen af ​​den korte 12-vare HSC skala for børn og unge rapporterer vi om de psykometriske egenskaber ved skalaen, herunder bekræftende faktoranalyse og test-gentest reliabilitet. Efter overvejer bivariate og multivariate associationer med veletableret temperament og personlighedstræk anvender vi latent klasseanalyse for at teste for eksistensen af hypotese følsomhedsgrupper.
Analyser udføres på tværs af fem undersøgelser med fire forskellige UK-baserede prøver i alderen 8-19 år og i alt prøvestørrelse på N = 3.581. Resultater tyder på, at 12-element HSC-skalaen er en psykometrisk robust målestok, der fungerer godt hos både børn og unge. Udover at være relativt uafhængig af andre almindelige træk, er den latente klasse.
Analyse tyder på, at der er tre forskellige grupper med forskellige niveauer af miljøfølsomhed – lav (ca. 25-35%), medium (ca. 41-47%) og høj (20-35%). Endelig giver vi undersøgende cut-off scores til kategorisering af børn ind i disse forskellige grupper, hvilket kan være nyttigt for både forskere og praktiserende læger.
Ressource Details