Potentialet i dine særligt sensitive medarbejdere
Beretning af Nina Højberg
Vi takker for denne beretning fra Nina Højberg. Teksten er blevet til i samarbejde med HSP foreningen. Nina vil gerne dele sine erfaringer som medarbejder med det særligt sensitive personlighedstræk. Teksten er især skrevet med tanke på ledere og kolleger, som ikke selv har dette træk.
Forfatteren har ud over at være særligt sensitiv også det introverte personlighedstræk – dvs. lader op ved at være alene. Modsat ekstroverte personer, som lader op gennem samvær med andre. Nogle særligt sensitive mennesker er ekstroverte. Andre har det sensitive personlighedstræk, samtidig med at de fx er nyhedssøgende, dvs. de trives med nye oplevelser og mennesker i højt tempo, samtidig med at de har behov for ro til at bearbejde stimuli.
Det er vigtigt atter at understrege, at alle mennesker består af deres egen unikke pakke af personlighedstræk, erfaringer og potentialer. Særligt sensitive mennesker har oftest en række karakteristika tilfælles. Og kan på andre felter være ret forskellige. Se også introduktion til det særligt sensitive personlighedstræk.
Tak til dig som leder for den anerkendelse af din medarbejder, som du viser ved at tage dig tid til at læse dette.
I disse år vokser kendskabet til det særligt sensitive personlighedstræk, men alligevel kan det være en hjælp for kolleger og ledere at få mere konkret information om trækket. Ikke mindst for at synliggøre, at en person, som er særligt sensitiv, ofte er en stor gevinst for en arbejdsplads, netop pga. evnen til fx at være innovativ, via sin empati at skabe konstruktive relationer til kunder og kolleger eller til at reflektere på et dybere niveau end de fleste (se fx siden Om at have højsensitive medarbejdere og kolleger for mange flere eksempler på kompetencer).
Kunsten at forløse potentialet i dine særligt sensitive medarbejdere
Hvis du som leder har en eller flere medarbejdere under dig, er der sandsynlighed for, at du har en person ansat, som er særligt sensitiv. Denne person kan både være en kvinde og en mand, idet lige mange af begge køn har dette personlighedstræk. 15-20 % af alle mennesker er særligt sensitive.
Du oplever måske, at din medarbejder til tider trækker sig en smule fra fællesskabet, kan forekomme stille og eftertænksom eller har let til tårer eller rødmen.
Måske har du i al stilhed været en anelse irriteret over, at hun måske klager over det, hun opfatter som støj, over lugte, højrøstet tale, kulde, varme osv. og fortæller, at hun bliver negativt påvirket af sådanne stimuli – at hun får hovedpine, stress, sveder eller andet.
Samtidig er hun formentlig fx meget fagligt og socialt kompetent, ansvars- og kvalitetsbevidst eller fuld af kreative løsninger.
Måske er hun selv klar over, at hun som person er mere åben for de indtryk som kan være på arbejdspladsen. Og måske har hun allerede foreslået nogle formentlig enkle tiltag, som fx at man ikke bruger parfume. Eller at hun ikke sidder for tæt på kopimaskinen. Alligevel kan det være en lettelse for hende (eller ham), at du læser dette og på den måde også viser dit engagement i din medarbejders trivsel.
At være særligt sensitiv er ikke en sygdom eller en svaghed, det er et personlighedstræk på linje med fx at være ekstrovert eller introvert (se Introduktion til det særligt sensitive personlighedstræk). Det er derfor vigtigt at respektere det sensitive træk som en del af personligheden. Som særligt sensitiv har man mange styrker og evner, som, hvis de udvikles og anerkendes, kan være en stor gevinst på arbejdspladsen. Årsagen til, at det alligevel kan være nødvendigt at være ekstra opmærksom på den særligt sensitive medarbejder, er, at vi i vores kultur og arbejdsliv er vant til konstant at skulle agere hurtigt og udadvendt. Mange mennesker (er nødt til at) trives med mange bolde i luften på en gang. Mange er derfor ikke fortrolige med en anden måde at fungere på jobbet.
Det er hele tiden vigtigt at huske på, at det at være særligt sensitiv rummer både styrker såvel som svagheder afhængigt af omstændighederne, ligesom alle andre personlighedstræk har både styrker og svagheder.
At være meget empatisk er en gave for en god lærer, men et benspænd, hvis det ’over-bruges’ med nedslidning til følge. At have det fintmaskede sanse- og refleksionsapparat er en fordel i mødet med ens kunder, men en ulempe, hvis det man sanser og reflekterer over, er et støjende arbejdsmiljø.
Om karakteristikaene ved din sensitive medarbejder bliver til en fordel eller en ulempe, afhænger i høj grad af, om medarbejderen får mulighed for (legale) rolige stunder i løbet af dagen. Disse stunder – måske 5-10 minutter – uden stimuli bruges til ’drøvtygning’ af stimuli og danner grobund for, at din medarbejders styrker kan folde sig ud i positiv forstand, til glæde for din medarbejder og dermed til gavn for din virksomhed eller organisation.
Læs nedenstående punkter som en slags dåseåbner til din sensitive medarbejder. En varedeklaration, som kan være en hjælp til at forstå ham eller hende med det formål, at din medarbejder kan bidrage optimalt til produktiviteten på jeres arbejdsplads. Det er tilladt at plukke, alt efter hvad der føles nyttigt og hjælpsomt.
Vi mennesker med det højsensitive træk tænker ofte meget og længe over tingene, fordi ...
Sådan er jeg ved ...
Hvad kan du gøre for at få det optimale ud af den dygtige medarbejder, du har ansat
Jeg er sikker på, at du har fanget budskabet. Men for en sikkerhedsskyld vil jeg sige, at hvis jeg skulle få for mange indtryk uden lidt ro imellem, så kan jeg blive ør i hovedet og kroppen … Jeg kan få svært ved at fokusere, og jeg glemmer ting. Jeg kan blive irritabel og tvær (men viser det sjældent). Jeg kan også få fysiske smerter som hovedpine, muskelsmerter eller kvalme, ja sågar tandpine kan jeg få.
Mere skal der ikke til (smiley) … Du vil garanteret ikke fortryde det … TAK for at du tog dig tid til at læse dette.